Biblioteka

      • Godziny otwarcia biblioteki

      • Artykuł DZIECI OTWARTE NA ŚWIAT

      • 26.01.2024 10:55
      • DZIECI OTWARTE NA ŚWIAT

        „Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała”

        R. Steel

                    Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, który realizowany jest w naszej szkole ma na celu wspieranie w rozwijaniu zainteresowań uczniów poprzez promowanie czytelnictwa. Jest to ważne szczególnie w obecnych czasach, kiedy większość ludzi korzysta z urządzeń elektronicznych. Kto jednak miał kontakt z prawdziwą książką, nigdy nie zapomni jej zapachu i tajemnicy, jaką niosą kolejno przewracane kartki. Kornel Makuszyński napisał pięknie, że „każda książka jest żywym stworzeniem , każda ma dusze i każda ma serce”.

                  Macie pastwo jako rodzice najsilniejszy wpływ na rozwój waszych dzieci. Pojawia się pytanie , czy chcemy wychować istoty nieczułe, które rozwijają się w samotności i żyją tylko w przestrzeni pomiędzy okiem, a ekranem tabletu czy laptopa, i nie istnieją, jeśli nie ma ich w mediach społecznościowych? Umberto Eco powiedział: „kto czyta książki, żyje podwójnie”. Jeżeli więc nie chcemy, aby nasze dziecko żyło w jednowymiarowym świecie pozbawionym prawdziwych emocji, zróbmy wszystko, by polubiło literaturę, aby sięgało po książkę tradycyjną, papierową w sposób spontaniczny, bez presji i przymusu. Wzory rodzicielskie w domach, gdzie rodzice dużo czytają, kupują, pożyczają książki, stają się inspiracją dla młodych ludzi do czytania. Joanna Papuzińska pisze, że „nawyk czytania książek jest posagiem intelektualnym, który dziecko wynosi z domu”. Otwiera on małego człowieka na świat, przybliża mu go, pokazuje wartości, kształtuje jego charakter i uczy jak można pięknie i dobrze żyć. Pokazuje, jak rozwiązywać problemy. Kontakt ze słowem pisanym pobudza wyobraźnię, uczy zachowania w różnych sytuacjach i w relacjach z innymi. Autorka książki „Czytania domowe” przekonuje, że nawet czytanie niemowlętom wspomaga rozwój części mózgu odpowiedzialnych za rozumienie i artykułowanie mowy. Poznawanie bohaterów baśni, bajek i powieści ułatwia wejście w świat ich emocji. Przygody bohaterów uczą czytelnika zachowań społecznie akceptowanych, a wiele bajek pokaże nam, jak rozróżnić dobro od zła. Czytanie poszerza zasób słownictwa dziecka i wspomaga je w budowaniu wypowiedzi . Pomaga dziecku zastąpić wyrazy podobnymi w znaczeniu, ale np. prostszymi w pisowni, co w dobie dysortografii jest bardzo ważne. Podążanie śladem bohaterów, śledzenie ich losów, wpływa na rozwój wrażliwości emocjonalnej. Rzadko dziś mówimy o uczuciach, dlatego ważny jest każdy sposób, by je dzieciom przybliżyć. Trzeba o nich rozmawiać, nazywać je i pomóc dzieciom mówić o nich, wyrażać je.

                  Książki pomagają dziecku kształtować pozytywny obraz siebie. Dają możliwość wzbogacenia wiedzy. Czytanie staje się oknem na świat, umożliwia znalezienie się w miejscach, gdzie może nie dane nam będzie nigdy dotrzeć. Przenosi czytelnika w czasy naszych przodków, ważnych wydarzeń historycznych. Literatura fantastyczna rozbudza wyobraźnię, zabiera nas w światy, które istnieją tylko w umysłach pisarzy.

        Wspólne czytanie tworzy szczególny rodzaj więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami, a dziećmi. Pozwala nam na bliskość i umożliwia wspólne przeżywanie przygód postaci z baśni czy bajek. Jestem pewna, że wielu z nas ma w pamięci te cenne chwile, w których wspólnie z mamą czy tatą czytaliśmy. Pamiętam z dzieciństwa te wieczory, kiedy przy zgaszonym świetle mój tata opowiadał mi bajki, czasem te znane, a czasem wymyślane, na które szczególnie czekałam. Rysowałam w wyobraźni obrazy, inspirowane opowieścią. Były to tak ważne i magiczne momenty, że, jako mama opowiadałam z kolei bajki moim dzieciom, by jeszcze raz poczuć ich atmosferę.

                  Czytający dorosły jest godny naśladowania. Odpowiednie wzorce są dla dziecka bardziej przekonywujące niż długie monologi w domu czy w szkole na temat konieczności czytania. Życzę państwu, abyście spróbowali znaleźć w codziennym pośpiechu choć 10 minut, kilka razy w tygodniu, by wspólnie z dzieckiem przeczytać fragment książki i porozmawiać o nim. Wierzymy też, że możliwość skorzystania z ciekawych książek, które znalazły swoje miejsce na półkach biblioteki szkolnej, na pewno wpłynie na rozwój zainteresowań i przyczyni się do kształtowania twórczych postaw naszych uczniów.

                                                                                                  Ewa Kowalska
                                                                                                 (psycholog szkolny)

      • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41
        32-602 Oświęcim
        Poland
      • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60
        Kierownik hali sportowej 33 841 17 61
        e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl
        Pedagog/psycholog 33 841 17 62
        Intendentka 33 841 17 63
  • Galeria zdjęć

    • brak danych