Psycholog / pedagog

  •  

    PSYCHOLOG SZKOLNY

    mgr Ewa Kowalska

    PEDAGOG SZKOLNY/

    SPECJALNY

    mgr Edyta Kowalik

    Poniedziałek

    730 – 1230

    930 – 1330

    Wtorek

    830 – 1500

    800 – 1400

    Środa

     830 – 1230

    1015 – 1415

    Czwartek

    800 – 1030

    800 – 1300

    Piątek

     930 – 1330

     800 – 1100  

     

     

        • Radzenie sobie z porażką – krok do sukcesu

        • 10.06.2025 09:02
        • "Tylko ci, którzy odważą się ponieść wielką porażkę, mogą kiedykolwiek wiele osiągnąć". - Robert F. Kennedy
                      Porażka to słowo , które wywołuje w nas różne emocje – wstyd, smutek, złość, a czasem rezygnację. W kulturze, w która dużą wagę przywiązuje się do  sukcesu, łatwo jest zapomnieć, że porażka jest nieodłącznym elementem życia i rozwoju. Co więcej – często jest ona konieczna, aby dojść do wyznaczonego celu.
                      Jak poradzić sobie z porażką?








          1.Zrozumienie porażki
                      Pierwszym krokiem w radzeniu sobie z porażką jest zaakceptowanie faktu, że niepowodzenia są naturalne. Każdy, kto kiedykolwiek osiągnął coś wielkiego, wcześniej popełnił błędy. Często za przykład podaje się Thomasa Edisona, który zanim wynalazł żarówkę, wykonał tysiące nieudanych prób. Jednak umiejętność wyciągnięcia wniosków i wytrwałość pozwoliły mu odnieść sukces.
          2.Analiza i nauka
                      Z każdej porażki można wyciągnąć cenną lekcję. Zamiast traktować niepowodzenie jako koniec drogi, warto sobie zadać pytania:
          Co poszło nie tak?
          Czego się nauczyłem?
          Co mogę zrobić inaczej następnym razem ?
          Taka refleksja zamienia porażkę w doświadczenie, które nas wzmacnia i motywuje do działania.
          3.Zachowanie zdrowej perspektywy
                      Często porażka wydaje się większa, niż jest w rzeczywistości. Ważne jest, aby nie utożsamiać swoich niepowodzeń z poczuciem własnej wartości i samooceną. Jedno nieudane działanie  oznacza jedynie, że coś się nie udało tym razem i nie może rzutować na ocenę siebie jako człowieka.
          4. Wsparcie i wyrozumiałość
                      Nie musimy radzić sobie z porażką sami. Rozmowa z kimś bliskim, nauczycielem lub psychologiem może pomóc spojrzeć na sytuację z innej perspektywy i odzyskać równowagę. Równie ważna jest empatia wobec siebie – pozwól sobie na chwilę smutku, ale nie zatrzymuj się na niej zbyt długo.
          4. Działanie mimo niepowodzeń
                      Najważniejsze w radzeniu sobie z porażką jest to , by się nie poddać. Czasem trzeba spróbować jeszcze raz, a czasem obrać zupełnie inną drogę. Porażka może być sygnałem, że trzeba coś zmienić np zmodyfikować plan działania.
          Podsumowanie
                      Porażka boli, ale może też budować. To, jak ją potraktujemy, zależy od nas. Najlepiej   niech będzie ona  cenną lekcją  i  stanie się początkiem nowej drogi.
           tekst opracowany przez p.  K. Jakubik
                              praktykantkę w  gabinecie psych- ped
           
          wykorzystano informacje ze strony: www. rosnijwsile.pl,
          grafika: irk.pl

           
        • więcej
        • Spotkanie profilaktyczne
        • Spotkanie profilaktyczne

        • 17.03.2025 09:59
        • W środę 12 marca gościliśmy w naszej szkole panią sierżant sztabową Katarzynę Filipowicz, pracownika Wydziału Nieletnich Komendy Policji w Oświęcimiu. Zorganizowane zostało spotkanie profilaktyczne dla klas VI-VIII dotyczące odpowiedzialności prawnej nieletnich . Uczniowie mieli okazję  posłuchac ważnych informacji na temat przemocy rówieśniczej i jej konsekwencji prawnych , a także  emocjonalnych, które dotykają szczególnie ofiar przemocy i mogą być naprawdę dramatyczne. Poznali kilka faktów na temat demoralizacji i jej przejawów. Mamy nadzieję, że wiedza ta uchroni ich przed trudnymi sytuacjami i konfliktami z prawem  w przyszłości.Uczniowie obejrzeli film, który ostrzegał przed zamieszczaniem w sieci swoich zdjęć, danych, kontrowersyjnych treści i przekonań, które, jak się okazuje, mogą stanowić przeszkodę nawet w znalezieniu wymarzonej pracy. Kilka klas młodszych, w których pojawiły się problemy z bezpiecznym poruszaniem się w cyberprzestrzeni, również spotkały się z panią aspirant. Uczniowie otrzymali wiele cennych wskazówek, a przede wszystkim kolejne przypomnienie o możliwości zakładania  kont w mediach społecznościowych dopiero po ukończeniu 13 roku życia.
           
        • więcej
        • Październik miesiącem zdrowia psychicznego
        • Październik miesiącem zdrowia psychicznego

        • 22.11.2024 09:10
        • Zdrowie jest jak morskie fale
          więc dbam o nie doskonale...
           
          Taki cytat autorstwa uczniów kl 7b świetnie wskazuje sens i potrzebę pracy nad naszym zdrowiem zarówno fizycznym jak i psychicznym. Październik uznawany jest często jako miesiąc szczególnej uwagi kierowanej na kondycję psychiczną. Dlatego uczniowie klas 1c,3a, 4a, 4b, 5a wraz z wychowawcami wykonali pouczające plakaty, a uczniowie klasy 7b pod kierunkiem wychowawcy stworzyli mądre cytaty o zdrowiu psychicznym. Wszyscy otrzymali słodkie nagrody. 
        • więcej
        • Dzień Zdrowia Psychicznego

        • 11.10.2024 08:21
        •       10 października - Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

          Źródło:pixabay

          „Szlachetne zdrowie
          nikt się nie dowie
          jako smakujesz
          aż się zepsujesz... „  

          …..pisał kiedyś polski poeta Jan Kochanowski. Zapytałam uczniów naszej szkoły, z czym im kojarzy  się zdrowie psychiczne? Pytanie wcale nie było takie proste. Ale odpowiedzi ciekawe i głębokie świadczące o ich wysokiej wrażliwości i intuicji, szerokim podejściu do tematu.
          Oto niektóre z nich:
          -,,zdrowie psychiczne jest wtedy kiedy nie jesteś chory psychicznie i nie masz problemów psychicznych”- czyli prosto z mostu
          -,,jak nie masz urazów po wypadku”- tu dotknięto poważnego problemu stresu pourazowego
          -,, jak normalnie chodzisz, nie krzyczysz, nie kłócisz się, nie robisz głupot, nie bijesz się, nie dokuczasz innym, nie mówisz brzydkich słów”- czyli inni czują się z Tobą dobrze i bezpiecznie
          -,,z szanowaniem siebie nawzajem”- oj naprawdę byłoby nam łatwiej żyć
          -,,kojarzy mi się z dobrymi emocjami”- bardzo psychologicznie
          -,,chory psychicznie człowiek nie wie co się z nim dzieje”- empatyczna i dojrzała odpowiedź
          -,,zdrowie psychiczne kojarzy mi się ze sprawnością, zdrowym odżywianiem, brakiem złości”- ta odpowiedź bardzo wpisuje się w ideę naszej szkoły
          (odpowiedzi udzielili Lila, Karol, Mateusz z klasy 4 oraz uczniowie klasy 3a)

          Pamiętaj!

          Dbaj o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne.
          Szukaj osób, z którymi możesz porozmawiać o swoich problemach.
          Pamiętaj, że z każdej sytuacji jest wyjście.
          Naucz się prosić o pomoc.
          Dbaj o dobre relacje z innymi.
          Bądź częściej w realu niż w sieci.
          Dbaj o siebie,  naucz  się relaksować!
                                                                                                           Psycholog szkolny
        • więcej
        • Dojrzałość szkolna

        • 24.06.2024 09:55
        • Kilka słów …
            …  DO RODZICÓW  UCZNIÓW  KL. 1 SP
           

          Dojrzałość szkolna

          Fakt pójścia do szkoły stanowi bardzo ważny moment w życiu dziecka. Razem
          z dzieckiem wydarzenie to przeżywają rodzice – z jednej strony radość  (moje dziecko idzie do szkoły), z drugiej  niepokój (czy da sobie radę).
          To w jakim stopniu dziecko poradzi sobie w rzeczywistości szkolnej zależy od stopnia jego dojrzałości szkolnej. A DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA to taki poziom rozwoju intelektualnego, emocjonalno-społecznego i fizycznego dziecka, który pozwala sprostać obowiązkom szkolnym.
          Zatem nie tylko ZNAJOMOŚĆ LITEREK, UMIEJĘTNOŚĆ PISANIA I CZYTANIA jest jedynym warunkiem dobrego startu w szkole. Oceniając gotowość naszego dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego zwróćmy uwagę na rozwój wszystkich w/w sfer.
          -rozwój umysłowy – to rozwój funkcji poznawczych, które umożliwią osiąganie  dobrych wyników w nauce: zdolność skupienia uwagi, zapamiętywania, odtwarzania materiału, prawidłowy rozwój mowy.
          -rozwój fizyczny – stosowne do wieku ukształtowanie kości, mięśni, narządów zmysłów, które zapewnią odpowiednią odporność dziecka na długie siedzenie w ławce, na zmęczenie, wysiłek fizyczny. Bardzo ważna w rozwoju motorycznym dziecka jest sprawność rąk - niezbędna przy nauce pisania.
          -rozwój emocjonalno-społeczny – rozwój układu nerwowego, który zapewnia dostateczną motywację do nauki, umiejętność panowania nad sobą, umiejętność bycia w grupie, podporządkowywania się poleceniom, dostosowywania się do wymagań grupy.
          Ideałem byłaby harmonia i równy rozwój powyższych sfer. Jednak często dochodzi pomiędzy nimi do mniejszych lub większych różnic. Wskazane jest więc, by rodzice bacznie obserwowali rozwój dziecka,  towarzyszyli  i pomagali w wyrównywaniu niedociągnięć. Odbywać się to może we wspólnej zabawie i nauce.

          Warto przez  wakacyjne tygodnie zadbać o wszechstronny rozwój dziecka:
          • ćwiczmy ręce: możemy budować zamki z piasku, lepić plastelinowe ludziki, malować farbami, rysować, wycinać, wyrabiać wspólnie ciasto,  lepić np.: pierogi;
          • ćwiczmy orientację: spacerujmy po lesie (w prawą i lewą stronę), układajmy szyszki;
          • usprawniajmy mięśnie: grajmy w piłkę, możemy jeździć na rowerze, wędrować po górach, pływać;
          • wzbogacajmy język: rozmawiamy z dzieckiem, odpowiadamy na wszystkie zadawane pytania, czytamy książki (zwracamy uwagę na poprawną wymowę)
          • rozwijamy spostrzegawczość wzrokową i słuchową poprzez np.: domino, puzzle oraz– czytanie bajek i opowiadań
          • wdrażamy do systematyczności i samodzielności np.: dziecko sprząta zabawki (dzieci wyręczane przez rodziców ciągle coś gubią i nie potrafią się zorganizować)
          • kształtujemy pozytywną motywację do nauki – należy traktować pójście do szkoły, jako coś naturalnego; nie straszyć lecz opowiadać o swoich przyjemnych wspomnieniach ze szkoły
          • zapewnijmy możliwość kontaktu z rówieśnikami (wyrabia umiejętność współżycia
                w grupie)
          Stymulując rozwój pamiętajmy o indywidualnych potrzebach i predyspozycjach dziecka.





          https://wikilistka.pl

          Pedagog szkolny
        • więcej
  • Obudź w sobie empatię....

                Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby  domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się   i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie :  „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.

                Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym,  co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo  oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą,  kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje  ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć  jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie  jest ważne.

     

    Co możemy zrobić?

    • słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
    • wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej  strony
    • zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
    • być w kontakcie z samym sobą,  swoimi emocjami, potrzebami
    • zadbać o swój własny dobrostan
    • budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
    • mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem,  (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to  język szakala)
    • wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
    • nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co  jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
    • pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
    • poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa

    https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing

     

                Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów  bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia  i życzliwości.

                                                                    Ewa Kowalska

      • WAŻNE

      • Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli

        Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.

        Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

        Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

        Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl

        W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.

        Z wyrazami szacunku

         

        Departament Wychowania i Edukacji Włączającej

        Ministerstwo Edukacji i Nauki

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41
        32-602 Oświęcim
        Poland
      • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60
        Kierownik hali sportowej 33 841 17 61
        e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl
        Pedagog/psycholog 33 841 17 62
        Intendentka 33 841 17 63
  • Galeria zdjęć

    • brak danych