Psycholog / pedagog
PSYCHOLOG SZKOLNY
mgr Ewa Kowalska
PEDAGOG SZKOLNY/
SPECJALNY
mgr Edyta Kowalik
Poniedziałek
730 – 1230
930 – 1330
Wtorek
830 – 1500
800 – 1400
Środa
830 – 1230
1015 – 1415
Czwartek
800 – 1030
800 – 1300
Piątek
930 – 1330
800 – 1100
Spotkanie profilaktyczne
- 17.03.2025 09:59
- W środę 12 marca gościliśmy w naszej szkole panią sierżant sztabową Katarzynę Filipowicz, pracownika Wydziału Nieletnich Komendy Policji w Oświęcimiu. Zorganizowane zostało spotkanie profilaktyczne dla klas VI-VIII dotyczące odpowiedzialności prawnej nieletnich . Uczniowie mieli okazję posłuchac ważnych informacji na temat przemocy rówieśniczej i jej konsekwencji prawnych , a także emocjonalnych, które dotykają szczególnie ofiar przemocy i mogą być naprawdę dramatyczne. Poznali kilka faktów na temat demoralizacji i jej przejawów. Mamy nadzieję, że wiedza ta uchroni ich przed trudnymi sytuacjami i konfliktami z prawem w przyszłości.Uczniowie obejrzeli film, który ostrzegał przed zamieszczaniem w sieci swoich zdjęć, danych, kontrowersyjnych treści i przekonań, które, jak się okazuje, mogą stanowić przeszkodę nawet w znalezieniu wymarzonej pracy. Kilka klas młodszych, w których pojawiły się problemy z bezpiecznym poruszaniem się w cyberprzestrzeni, również spotkały się z panią aspirant. Uczniowie otrzymali wiele cennych wskazówek, a przede wszystkim kolejne przypomnienie o możliwości zakładania kont w mediach społecznościowych dopiero po ukończeniu 13 roku życia.
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły
Obudź w sobie empatię....
Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie : „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.
Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym, co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą, kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie jest ważne.
Co możemy zrobić?
- słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
- wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej strony
- zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
- być w kontakcie z samym sobą, swoimi emocjami, potrzebami
- zadbać o swój własny dobrostan
- budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
- mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem, (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to język szakala)
- wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
- nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
- pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
- poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa
https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing
Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia i życzliwości.
Ewa Kowalska
WAŻNE
Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli
Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.
Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl
W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.
Z wyrazami szacunku
Departament Wychowania i Edukacji Włączającej
Ministerstwo Edukacji i Nauki