PSYCHOLOG SZKOLNY
mgr Ewa Kowalska
PEDAGOG SZKOLNY/
SPECJALNY
mgr Edyta Kowalik
Poniedziałek
730 – 1230
930 – 1330
Wtorek
830 – 1500
800 – 1400
Środa
830 – 1230
1015 – 1415
Czwartek
800 – 1030
800 – 1300
Piątek
930 – 1330
800 – 1100
Dzień Zdrowia Psychicznego
- 11.10.2024 08:21
- 10 października - Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Źródło:pixabay
„Szlachetne zdrowie
nikt się nie dowie
jako smakujesz
aż się zepsujesz... „
…..pisał kiedyś polski poeta Jan Kochanowski. Zapytałam uczniów naszej szkoły, z czym im kojarzy się zdrowie psychiczne? Pytanie wcale nie było takie proste. Ale odpowiedzi ciekawe i głębokie świadczące o ich wysokiej wrażliwości i intuicji, szerokim podejściu do tematu.
Oto niektóre z nich:
-,,zdrowie psychiczne jest wtedy kiedy nie jesteś chory psychicznie i nie masz problemów psychicznych”- czyli prosto z mostu
-,,jak nie masz urazów po wypadku”- tu dotknięto poważnego problemu stresu pourazowego
-,, jak normalnie chodzisz, nie krzyczysz, nie kłócisz się, nie robisz głupot, nie bijesz się, nie dokuczasz innym, nie mówisz brzydkich słów”- czyli inni czują się z Tobą dobrze i bezpiecznie
-,,z szanowaniem siebie nawzajem”- oj naprawdę byłoby nam łatwiej żyć
-,,kojarzy mi się z dobrymi emocjami”- bardzo psychologicznie
-,,chory psychicznie człowiek nie wie co się z nim dzieje”- empatyczna i dojrzała odpowiedź
-,,zdrowie psychiczne kojarzy mi się ze sprawnością, zdrowym odżywianiem, brakiem złości”- ta odpowiedź bardzo wpisuje się w ideę naszej szkoły
(odpowiedzi udzielili Lila, Karol, Mateusz z klasy 4 oraz uczniowie klasy 3a)
Pamiętaj!
Dbaj o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne.
Szukaj osób, z którymi możesz porozmawiać o swoich problemach.
Pamiętaj, że z każdej sytuacji jest wyjście.
Naucz się prosić o pomoc.
Dbaj o dobre relacje z innymi.
Bądź częściej w realu niż w sieci.
Dbaj o siebie, naucz się relaksować!
Psycholog szkolny - Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły
Obudź w sobie empatię....
Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie : „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.
Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym, co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą, kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie jest ważne.
Co możemy zrobić?
- słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
- wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej strony
- zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
- być w kontakcie z samym sobą, swoimi emocjami, potrzebami
- zadbać o swój własny dobrostan
- budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
- mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem, (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to język szakala)
- wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
- nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
- pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
- poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa
https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing
Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia i życzliwości.
Ewa Kowalska
WAŻNE
Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli
Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.
Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl
W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.
Z wyrazami szacunku
Departament Wychowania i Edukacji Włączającej
Ministerstwo Edukacji i Nauki