Godziny otwarcia biblioteki
PONIEDZIAŁEK
WTOREK ŚRODA CZWARTEK PIĄTEK 800 - 1400
800 - 1400 800 - 1400 800 - 1400 700 - 1300
W ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” w ciągu całego roku w szkole odbywają się akcje i projekty promujące czytelnictwo. Wierzymy, że możliwość skorzystania z ciekawych książek, które znalazły swoje miejsce na półkach biblioteki szkolnej, na pewno wpłynie na rozwój zainteresowań i przyczyni się do kształtowania twórczych postaw naszych uczniów. Czytanie to naprawdę dobra forma spędzania wolnego czasu.
Oto lista zakupionych w ramach programu książek:
13-piętrowy domek na drzewie – tom 1 Andy Griffiths
26-piętrowy domek na drzewie – tom 2 Andy Griffiths
39-piętrowy domek na drzewie – tom 3 Andy Griffiths
Antologia poezji dla dzieci – Autor zbiorowy
Będę jak Patron - K. Ryrych
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai - M. Widmark, H. Willis:
Tajemnica detektywa
Tajemnica diamentów
Tajemnica filmu
Tajemnica hotelu
Tajemnica kempingu
Tajemnica meczu
Tajemnica miłości
Tajemnica mumii
Tajemnica srebra
Tajemnica szafranu
Tajemnica szpitala
Tajemnica wyścigu
Tajemnica złota
Byk jak byk - A. Frączek
Co piszczy w trawie - E. Stadtmuller
Córka Bogini Księżyca Cz.1 – Sue Lynn Tan
Córka Bogini Księżyca Cz.2 - Niebiańskie królestwo. Serce wojowniczki Słońca – Sue Lynn Tan
Seria Czytam Sobie Poziomy 2 i 3
Czytam sobie Eko. Futuropolis. Miasto jutra. Poziom 2 - J. Jagiełło
Czytam sobie Eko. Wielki bal. Poziom 2 - J. Jagiełło
Czytam sobie. Nasza pani supermenka. Poziom 3 - E. Nowak
Czytam sobie Eko. Misja inspektora Maskonura. Poziom 2 - Z. Stanecka
Czytam sobie Eko. Opowieść starego drzewa. Poziom 3 – E. Winnicka.
Czytam sobie. Baba Jaga w Ameryce. Poziom 2 – Z. Dimitroca
Czytam sobie. Fafik i futerał. Poziom 2 - D. Łaskot-Cichocka
Czytam sobie. Fafik i kogut. Poziom 2 - D. Łaskot-Cichocka
Czytam sobie. Kartofel i Werka Blogerka. Poziom 2 – J. Olech
Czytam sobie. Letni koncert Poziom 2 – K. Grabarczyk
Czytam sobie. Mur. Poziom 2 - R. Witek
Czytam sobie. Nelka i piesek Fafik. Poziom 2 - D. Łaskot-Cichocka
Czytam sobie. Tytus – superpies. Poziom 2 – J. Olech
Czytam sobie. Tytus w cyrku. Poziom 2 – J. Olech
Czytam sobie. Wyprawa Kon–Tiki. Poziom 2 - J. Jagiełło
Czytam sobie. Wyspa pirata Protazego. Poziom 2 – J. Bednarek
Czytam sobie. Dziadek do orzechów. Poziom 3 – E. Nowak
Czytam sobie. Historie z pod podłogi. Serce. Poziom 3 - J. Bednarek
Czytam sobie. Kolumb. Całkiem inna historia. Poziom 3 – A. Domosławski
Czytam sobie. Lola i ptaki. Poziom 3 – W. Grzegorzewska
Czytam sobie. Rok z kocią Izabelą. Poziom 3 – E. Nowak
Czytam sobie. Spotkanie z Filozofią. Poziom 3. – T. Stawiszyński
Czytam sobie. Szarka. Poziom 3 - E. Nowak
Czytam sobie. Tajemnica pewnej sąsiadki. Poziom 3 – M. Kapelusz
Czytam sobie. Tajemnica zielonej butelki. Poziom 3 – W. Wildak
Czytam sobie. Wakacje w Waszyngtonie. Poziom 3 – M. Sendecki
Czytam sobie. Szkoła na Dobrej. Poziom 3 - J. Olech
Dzieje Polski opowiedziane dla młodzieży – F. Koneczny
Historia bez cenzury (2). Polskie koksy – W. Drewniak
Historia bez cenzury (4). Średniowiecze bez trzymanki – W. Drewniak
Historia bez cenzury (5). I straszno i śmieszno – PRL – W. Drewniak
Jeżynka idzie do szkoły - P. Rowicki
Kefir w Kairze. Rymowany przewodnik po miastach świata - M. Rusinek
Kim będę gdy dorosnę. Wiersze o zawodach - W. Dorożko
Kuna za kaloryferem – A. Wajrak, F. N. Selva
Łamijęzyki. Kalendarz świąt nietypowych - S. Baranowska
Mały poczet królów dla dzieci - P. Rowicki
Mazurscy w podróży. T.1. Bunia kontra fakir - A. Stelmaszyk
Mazurscy w podróży. T.2. Porwanie Prozerpiny - A. Stelmaszyk
Mazurscy w podróży. T.3. Kamień przeznaczenia - A. Stelmaszyk
Mazurscy w podróży. T.4. Diamentowa gorączka - A. Stelmaszyk
Mazurscy w podróży. T.5. Szpieg, szmaragd i brukselskie koronki - A. Stelmaszyk
Mazurscy w podróży. T.6. Szpon gryfa - A. Stelmaszyk
Moi bohaterowie. Albert Einstein. Naukowiec, który wyjaśnił, jak działa wszechświat - E.A.D. Maschio, W. House
Moja ołowianko, klęknij na kolanko - M. Fox
Mors, Pinky i archiwum pułkownika Bergmana – D. Rekosz
Mors, Pinky i tajemnica dyrektora Fiszera - D. Rekosz
Mors, Pinky i trzynasta komnata - D. Rekosz
Mors Pinky i zagadka Ludolfiny - D. Rekosz
Mors, Pinky i zaginiony sztandar - D. Rekosz
Opowieści o tym, co daje moc - M. Michalak
Polskie pieśni patriotyczne - A. Nożyńska – Demianiuk
Rady nie od parady czyli wierszyki z morałem - M. Strzałkowska
Tomek Łebski T.7. Niezły szczęściarz – L. Pichon
Tomek Łebski T.1. Fantastyczny świat Tomka Łebskiego - L. Pichon
Tomek Łebski T.6. Ma chrapkę na smakołyki - L. Pichon
TOPR Tatrzańska przygoda Zosi i Franka – B. Sabała – Zielińska
Wiersze spod Pszczyny - M. Strzałkowska
Wiersze trochę zakręcone (z rodzinnego albumu) - K. Jerzykowska
Wśród przyjaciół. Opowieści o akceptacji - A. Gębka
Wyliczanki z pustej szklanki - M. Strzałkowska
Za płotem z ostów - A. Frączek
Złodziejka książek – M. Zusak
Agata, Adam i Hamlet na tropie tajemnic (1) Tajemnica polskiej rakiety V2 – Praca zbiorowa
Ale historia … Mieszko, ty Wikingu! – G. Bąkiewicz
Ale historia … Ta śmieszna i straszna PRL - G. Bąkiewicz
Ale historia … Jadwiga kontra Jagiełło - G. Bąkiewicz
Ale historia … Kazimierzu, skąd ta forsa? - G. Bąkiewicz
Ale historia … Stasiu, co ty robisz? - G. Bąkiewicz
Ale historia … Ta potworna wojna - G. Bąkiewicz
Bitmaks i spółka T.1. Robot z Niebieskiego Lasu – J. Copons
Czy wojna jest dla dziewczyn? Wojny dorosłych – historie dzieci - Paweł Beręsewicz
Do przerwy 0:1 - Adam Bahdaj
Ernest i rebeka T.1. Mój kumpel mikrob – G. Bianco
Hebanowe serce. Wojny dorosłych – historie dzieci - Renata Piątkowska
Jonka, Jonek i Kleks T.2. Pióro kontra flamaster – P. Szarlota
Już, już! – K. Wasilkowska
Kamila i Konie T.2. Mistrzowie - L. Mésange, St.Turconi
Kamila i Konie T.3. Na łonie przyrody - L. Mésange, St.Turconi
Kot Marian i odwiedzacze T.1 - Krzysztof Zapotoczny
Kot Marian i przepowiednia T.2 - Krzysztof Zapotoczny
Krasnolud Nap. T.2. Diamenty są bezpieczne - M. Jasiński, K. Trystuła
Krasnolud Nap. T.1. Smocza kraina - M. Jasiński, K. Trystuła
Kresek, Bartek i całkiem zwyczajny początek – K. Nawratek
Lilana – M. Strękowska-Zaremba
Lou T.1. Codziennik - Julien Neel
Małe Licho i anioł z kamienia – M. Kisiel
Marysia i karuzela – N. Berkane
Niedokończony eliksir nieśmiertelności. Seria z dreszczykiem – K. Magier
Nikt nas nie upomni – A. Wolny-Hamkało
Ostatni żubr – T. Samojlik
Plus minus 16. Sezon na zielone kasztany – B.Kosmowska
Plus minus 16. Szeptane – P. Beręsewicz
Plus minus 16. Zielone martensy – J. Jagiełło
Puk, puk! Zastałem króla? – M. Przewoźniak
Śrubek i tajemnice Maszynerii – J. Bliźniak
Zdarzyło się w Polsce. Husarskie skrzydła. 10 opowiadań z czasów Rzeczypospolitej Szlacheckiej (3)- G. Bąkiewicz, K. Szymeczko
Zdarzyło się w Polsce. Od morza do morza. 10 opowiadań z czasów Jagiellonów (2) - G. Bąkiewicz, K. Szymeczko
Zdarzyło się w Polsce. Odzyskana niepodległość. 10 opowiadań z XX wieku (5) - G. Bąkiewicz, K. Szymeczko
Zdarzyło się w Polsce. Piastowskie orły. 10 opowiadań z czasów Piastów (1) - G. Bąkiewicz, K. Szymeczko
Zdarzyło się w Polsce. Walka o wolność. 10 opowiadań z czasów rozbiorów (4) - G. Bąkiewicz, K. Szymeczko
I etap edukacyjny (klasy I – III)
Afryka Kazika – Ł. Wierzbicki
Asiunia – J. Papuzińska
Cukierku, ty łobuzie! – W. Cichoń
Detektyw Pozytywka - G. Kasdepke
Doktor Dolittle i jego zwierzęta – H. Lofting
Dzieci z Bullerbyn – A. Lindgren
Dziewczynka z parku – B. Kosmowska
Kapelusz Pani Wrony – D. Parlak
Karolcia – M. Krüger
Witaj Karolciu – M. Krüger
Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych – Al. i D. Mizielińscy
Kubuś Puchatek – A. A. Milne
Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie – J. Grodek
Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych) – J. Bednarek
Oto jest Kasia – M. Jaworczakowa
Pamiętnik Czarnego Noska – J. Porazińska
Piaskowy Wilk – Å. Lind
Poeci dla dzieci. Kałużyści i inne wiersze – D. Wawiłow
Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą – A. Frączek
II etap edukacyjny (klasy IV – VI)
Akademia Pana Kleksa – J. Brzechwa
Chłopcy z Placu Broni – F. Molnar
Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi – R. Kosik
Hobbit, czyli tam i z powrotem – J. R. R. Tolkien
Katarynka – B. Prus
Kajko i Kokosz. Szkoła latania - J. Christa
Mikołajek – R. Gościnny i J.-J. Sempe
Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa – C. S. Lewis
Sposób na Alcybiadesa – E. Niziurski
Szatan z siódmej klasy – K. Makuszyński
W pustyni i w puszczy – H. Sienkiewicz
III etap edukacyjny (klasy VII – VIII)
Balladyna – J. Słowacki
Dziady Cz. II – A. Mickiewicz
Kamienie na szaniec – Al. Kamiński
Latarnik - H. Sienkiewicz
Mały Książę - Antoine de Saint-Exupery
Opowieść wigilijna – Ch. Dickens
Oskar i pani Róża - E. – E. Schmitt
Pan Tadeusz – A.. Mickiewicz
Quo Vadis – H. Sienkiewicz
Syzyfowe prace – St. Żeromski
Zemsta – Al. FredroZapraszamy do biblioteki szkolnej!
DZIECI OTWARTE NA ŚWIAT
„Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała”
R. Steel
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, który realizowany jest w naszej szkole ma na celu wspieranie w rozwijaniu zainteresowań uczniów poprzez promowanie czytelnictwa. Jest to ważne szczególnie w obecnych czasach, kiedy większość ludzi korzysta z urządzeń elektronicznych. Kto jednak miał kontakt z prawdziwą książką, nigdy nie zapomni jej zapachu i tajemnicy, jaką niosą kolejno przewracane kartki. Kornel Makuszyński napisał pięknie, że „każda książka jest żywym stworzeniem , każda ma dusze i każda ma serce”.
Macie pastwo jako rodzice najsilniejszy wpływ na rozwój waszych dzieci. Pojawia się pytanie , czy chcemy wychować istoty nieczułe, które rozwijają się w samotności i żyją tylko w przestrzeni pomiędzy okiem, a ekranem tabletu czy laptopa, i nie istnieją, jeśli nie ma ich w mediach społecznościowych? Umberto Eco powiedział: „kto czyta książki, żyje podwójnie”. Jeżeli więc nie chcemy, aby nasze dziecko żyło w jednowymiarowym świecie pozbawionym prawdziwych emocji, zróbmy wszystko, by polubiło literaturę, aby sięgało po książkę tradycyjną, papierową w sposób spontaniczny, bez presji i przymusu. Wzory rodzicielskie w domach, gdzie rodzice dużo czytają, kupują, pożyczają książki, stają się inspiracją dla młodych ludzi do czytania. Joanna Papuzińska pisze, że „nawyk czytania książek jest posagiem intelektualnym, który dziecko wynosi z domu”. Otwiera on małego człowieka na świat, przybliża mu go, pokazuje wartości, kształtuje jego charakter i uczy jak można pięknie i dobrze żyć. Pokazuje, jak rozwiązywać problemy. Kontakt ze słowem pisanym pobudza wyobraźnię, uczy zachowania w różnych sytuacjach i w relacjach z innymi. Autorka książki „Czytania domowe” przekonuje, że nawet czytanie niemowlętom wspomaga rozwój części mózgu odpowiedzialnych za rozumienie i artykułowanie mowy. Poznawanie bohaterów baśni, bajek i powieści ułatwia wejście w świat ich emocji. Przygody bohaterów uczą czytelnika zachowań społecznie akceptowanych, a wiele bajek pokaże nam, jak rozróżnić dobro od zła. Czytanie poszerza zasób słownictwa dziecka i wspomaga je w budowaniu wypowiedzi . Pomaga dziecku zastąpić wyrazy podobnymi w znaczeniu, ale np. prostszymi w pisowni, co w dobie dysortografii jest bardzo ważne. Podążanie śladem bohaterów, śledzenie ich losów, wpływa na rozwój wrażliwości emocjonalnej. Rzadko dziś mówimy o uczuciach, dlatego ważny jest każdy sposób, by je dzieciom przybliżyć. Trzeba o nich rozmawiać, nazywać je i pomóc dzieciom mówić o nich, wyrażać je.
Książki pomagają dziecku kształtować pozytywny obraz siebie. Dają możliwość wzbogacenia wiedzy. Czytanie staje się oknem na świat, umożliwia znalezienie się w miejscach, gdzie może nie dane nam będzie nigdy dotrzeć. Przenosi czytelnika w czasy naszych przodków, ważnych wydarzeń historycznych. Literatura fantastyczna rozbudza wyobraźnię, zabiera nas w światy, które istnieją tylko w umysłach pisarzy.
Wspólne czytanie tworzy szczególny rodzaj więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami, a dziećmi. Pozwala nam na bliskość i umożliwia wspólne przeżywanie przygód postaci z baśni czy bajek. Jestem pewna, że wielu z nas ma w pamięci te cenne chwile, w których wspólnie z mamą czy tatą czytaliśmy. Pamiętam z dzieciństwa te wieczory, kiedy przy zgaszonym świetle mój tata opowiadał mi bajki, czasem te znane, a czasem wymyślane, na które szczególnie czekałam. Rysowałam w wyobraźni obrazy, inspirowane opowieścią. Były to tak ważne i magiczne momenty, że, jako mama opowiadałam z kolei bajki moim dzieciom, by jeszcze raz poczuć ich atmosferę.
Czytający dorosły jest godny naśladowania. Odpowiednie wzorce są dla dziecka bardziej przekonywujące niż długie monologi w domu czy w szkole na temat konieczności czytania. Życzę państwu, abyście spróbowali znaleźć w codziennym pośpiechu choć 10 minut, kilka razy w tygodniu, by wspólnie z dzieckiem przeczytać fragment książki i porozmawiać o nim. Wierzymy też, że możliwość skorzystania z ciekawych książek, które znalazły swoje miejsce na półkach biblioteki szkolnej, na pewno wpłynie na rozwój zainteresowań i przyczyni się do kształtowania twórczych postaw naszych uczniów.
Ewa Kowalska
(psycholog szkolny)