Psycholog / pedagog

  •  

    PSYCHOLOG SZKOLNY

    mgr Ewa Kowalska

    PEDAGOG SZKOLNY/

    SPECJALNY

    mgr Edyta Kowalik

    Poniedziałek

    730 – 1230

    930 – 1330

    Wtorek

    830 – 1500

    800 – 1400

    Środa

     830 – 1230

    1015 – 1415

    Czwartek

    800 – 1030

    800 – 1300

    Piątek

     930 – 1330

     800 – 1100  

     

     

      • Radzenie sobie z porażką – krok do sukcesu

      • 10.06.2025 09:02
      • "Tylko ci, którzy odważą się ponieść wielką porażkę, mogą kiedykolwiek wiele osiągnąć". - Robert F. Kennedy
                    Porażka to słowo , które wywołuje w nas różne emocje – wstyd, smutek, złość, a czasem rezygnację. W kulturze, w która dużą wagę przywiązuje się do  sukcesu, łatwo jest zapomnieć, że porażka jest nieodłącznym elementem życia i rozwoju. Co więcej – często jest ona konieczna, aby dojść do wyznaczonego celu.
                    Jak poradzić sobie z porażką?








        1.Zrozumienie porażki
                    Pierwszym krokiem w radzeniu sobie z porażką jest zaakceptowanie faktu, że niepowodzenia są naturalne. Każdy, kto kiedykolwiek osiągnął coś wielkiego, wcześniej popełnił błędy. Często za przykład podaje się Thomasa Edisona, który zanim wynalazł żarówkę, wykonał tysiące nieudanych prób. Jednak umiejętność wyciągnięcia wniosków i wytrwałość pozwoliły mu odnieść sukces.
        2.Analiza i nauka
                    Z każdej porażki można wyciągnąć cenną lekcję. Zamiast traktować niepowodzenie jako koniec drogi, warto sobie zadać pytania:
        Co poszło nie tak?
        Czego się nauczyłem?
        Co mogę zrobić inaczej następnym razem ?
        Taka refleksja zamienia porażkę w doświadczenie, które nas wzmacnia i motywuje do działania.
        3.Zachowanie zdrowej perspektywy
                    Często porażka wydaje się większa, niż jest w rzeczywistości. Ważne jest, aby nie utożsamiać swoich niepowodzeń z poczuciem własnej wartości i samooceną. Jedno nieudane działanie  oznacza jedynie, że coś się nie udało tym razem i nie może rzutować na ocenę siebie jako człowieka.
        4. Wsparcie i wyrozumiałość
                    Nie musimy radzić sobie z porażką sami. Rozmowa z kimś bliskim, nauczycielem lub psychologiem może pomóc spojrzeć na sytuację z innej perspektywy i odzyskać równowagę. Równie ważna jest empatia wobec siebie – pozwól sobie na chwilę smutku, ale nie zatrzymuj się na niej zbyt długo.
        4. Działanie mimo niepowodzeń
                    Najważniejsze w radzeniu sobie z porażką jest to , by się nie poddać. Czasem trzeba spróbować jeszcze raz, a czasem obrać zupełnie inną drogę. Porażka może być sygnałem, że trzeba coś zmienić np zmodyfikować plan działania.
        Podsumowanie
                    Porażka boli, ale może też budować. To, jak ją potraktujemy, zależy od nas. Najlepiej   niech będzie ona  cenną lekcją  i  stanie się początkiem nowej drogi.
         tekst opracowany przez p.  K. Jakubik
                            praktykantkę w  gabinecie psych- ped
         
        wykorzystano informacje ze strony: www. rosnijwsile.pl,
        grafika: irk.pl

         
      • Wróć do listy artykułów
  • Obudź w sobie empatię....

                Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby  domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się   i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie :  „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.

                Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym,  co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo  oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą,  kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje  ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć  jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie  jest ważne.

     

    Co możemy zrobić?

    • słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
    • wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej  strony
    • zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
    • być w kontakcie z samym sobą,  swoimi emocjami, potrzebami
    • zadbać o swój własny dobrostan
    • budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
    • mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem,  (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to  język szakala)
    • wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
    • nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co  jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
    • pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
    • poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa

    https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing

     

                Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów  bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia  i życzliwości.

                                                                    Ewa Kowalska

      • WAŻNE

      • Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli

        Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.

        Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

        Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

        Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl

        W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.

        Z wyrazami szacunku

         

        Departament Wychowania i Edukacji Włączającej

        Ministerstwo Edukacji i Nauki

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41
        32-602 Oświęcim
        Poland
      • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60
        Kierownik hali sportowej 33 841 17 61
        e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl
        Pedagog/psycholog 33 841 17 62
        Intendentka 33 841 17 63
  • Galeria zdjęć

    • brak danych