Psycholog / pedagog
PSYCHOLOG SZKOLNY
mgr Ewa Kowalska
PEDAGOG SZKOLNY/
SPECJALNY
mgr Edyta Kowalik
Poniedziałek
730 – 1230
930 – 1330
Wtorek
830 – 1500
800 – 1400
Środa
830 – 1230
1015 – 1415
Czwartek
800 – 1030
800 – 1300
Piątek
930 – 1330
800 – 1100
Radzenie sobie z porażką – krok do sukcesu
- 10.06.2025 09:02
- "Tylko ci, którzy odważą się ponieść wielką porażkę, mogą kiedykolwiek wiele osiągnąć". - Robert F. KennedyPorażka to słowo , które wywołuje w nas różne emocje – wstyd, smutek, złość, a czasem rezygnację. W kulturze, w która dużą wagę przywiązuje się do sukcesu, łatwo jest zapomnieć, że porażka jest nieodłącznym elementem życia i rozwoju. Co więcej – często jest ona konieczna, aby dojść do wyznaczonego celu.
Jak poradzić sobie z porażką?
1.Zrozumienie porażki
Pierwszym krokiem w radzeniu sobie z porażką jest zaakceptowanie faktu, że niepowodzenia są naturalne. Każdy, kto kiedykolwiek osiągnął coś wielkiego, wcześniej popełnił błędy. Często za przykład podaje się Thomasa Edisona, który zanim wynalazł żarówkę, wykonał tysiące nieudanych prób. Jednak umiejętność wyciągnięcia wniosków i wytrwałość pozwoliły mu odnieść sukces.
2.Analiza i nauka
Z każdej porażki można wyciągnąć cenną lekcję. Zamiast traktować niepowodzenie jako koniec drogi, warto sobie zadać pytania:
Co poszło nie tak?
Czego się nauczyłem?
Co mogę zrobić inaczej następnym razem ?
Taka refleksja zamienia porażkę w doświadczenie, które nas wzmacnia i motywuje do działania.
3.Zachowanie zdrowej perspektywy
Często porażka wydaje się większa, niż jest w rzeczywistości. Ważne jest, aby nie utożsamiać swoich niepowodzeń z poczuciem własnej wartości i samooceną. Jedno nieudane działanie oznacza jedynie, że coś się nie udało tym razem i nie może rzutować na ocenę siebie jako człowieka.
4. Wsparcie i wyrozumiałość
Nie musimy radzić sobie z porażką sami. Rozmowa z kimś bliskim, nauczycielem lub psychologiem może pomóc spojrzeć na sytuację z innej perspektywy i odzyskać równowagę. Równie ważna jest empatia wobec siebie – pozwól sobie na chwilę smutku, ale nie zatrzymuj się na niej zbyt długo.
4. Działanie mimo niepowodzeń
Najważniejsze w radzeniu sobie z porażką jest to , by się nie poddać. Czasem trzeba spróbować jeszcze raz, a czasem obrać zupełnie inną drogę. Porażka może być sygnałem, że trzeba coś zmienić np zmodyfikować plan działania.
Podsumowanie
Porażka boli, ale może też budować. To, jak ją potraktujemy, zależy od nas. Najlepiej niech będzie ona cenną lekcją i stanie się początkiem nowej drogi.tekst opracowany przez p. K. Jakubikpraktykantkę w gabinecie psych- ped
wykorzystano informacje ze strony: www. rosnijwsile.pl,
grafika: irk.pl
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły
Obudź w sobie empatię....
Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie : „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.
Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym, co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą, kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie jest ważne.
Co możemy zrobić?
- słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
- wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej strony
- zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
- być w kontakcie z samym sobą, swoimi emocjami, potrzebami
- zadbać o swój własny dobrostan
- budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
- mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem, (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to język szakala)
- wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
- nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
- pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
- poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa
https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing
Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia i życzliwości.
Ewa Kowalska
WAŻNE
Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli
Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.
Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl
W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.
Z wyrazami szacunku
Departament Wychowania i Edukacji Włączającej
Ministerstwo Edukacji i Nauki