
Zdjęcia źródło Powiat Oświęcimski
Zapraszamy do zakładki REKRUTACJA 2024/2025
Walentynki już tuż tuż, a w naszej szkole już dziś zapanowała prawdziwa gorączka przygotowań do tego wyjątkowego dnia!
Walentynki to nie tylko okazja do obdarowania bliskiej osoby wyjątkowym prezentem czy wyznawania miłości, ale także do tworzenia pięknych, serdecznych relacji z kolegami i koleżankami na terenie szkoły, w której spędzają znaczną część swojego dnia. Jednym z elementów budowania wspólnoty były dzisiejsze obchody Walentynek.
Na szkolnych korytarzach uczniowie oblegali stanowisko ze słodkościami oraz z chęcią pozowali do wesołych zdjęć w naszej szkolnej "fotobudce".
Już dziś uczniowie mieli okazję do wymiany walentynkowych kartek dzięki naszej szkolnej poczcie walentynkowej. Niektórzy prześcigali się w kreatywności, wykonując piękne, ręcznie robione laurki, a inni próbowali swoich sił w pisaniu romantycznych wierszyków.
Przypominajmy sobie o tym, że miłość i przyjaźń nie kończą się po zakończeniu lekcji. Bądźmy dla siebie życzliwi i szanujmy swoich kolegów i koleżanki także poza murami szkoły. Właśnie takie gesty sprawiają, że nasza społeczność uczniowska jest wyjątkowa!
Dlatego, drodzy uczniowie, życzymy nam wszystkim pięknych i radosnych Walentynek! Niech ten zbliżający się dzień będzie pełen uśmiechu, serdecznych gestów i słodkich niespodzianek. Pokażmy sobie nawzajem, jak ważni i szczególni jesteśmy dla siebie nawzajem!
Niech miłość i przyjaźń towarzyszą nam nie tylko w tym jednym dniu, ale przez cały rok. Bo w końcu, w szkole uczymy się nie tylko wiedzy, ale także wartości, które kształtują nas na przyszłość. ❤️
DZIECI OTWARTE NA ŚWIAT
„Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała”
R. Steel
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, który realizowany jest w naszej szkole ma na celu wspieranie w rozwijaniu zainteresowań uczniów poprzez promowanie czytelnictwa. Jest to ważne szczególnie w obecnych czasach, kiedy większość ludzi korzysta z urządzeń elektronicznych. Kto jednak miał kontakt z prawdziwą książką, nigdy nie zapomni jej zapachu i tajemnicy, jaką niosą kolejno przewracane kartki. Kornel Makuszyński napisał pięknie, że „każda książka jest żywym stworzeniem , każda ma dusze i każda ma serce”.
Macie pastwo jako rodzice najsilniejszy wpływ na rozwój waszych dzieci. Pojawia się pytanie , czy chcemy wychować istoty nieczułe, które rozwijają się w samotności i żyją tylko w przestrzeni pomiędzy okiem, a ekranem tabletu czy laptopa, i nie istnieją, jeśli nie ma ich w mediach społecznościowych? Umberto Eco powiedział: „kto czyta książki, żyje podwójnie”. Jeżeli więc nie chcemy, aby nasze dziecko żyło w jednowymiarowym świecie pozbawionym prawdziwych emocji, zróbmy wszystko, by polubiło literaturę, aby sięgało po książkę tradycyjną, papierową w sposób spontaniczny, bez presji i przymusu. Wzory rodzicielskie w domach, gdzie rodzice dużo czytają, kupują, pożyczają książki, stają się inspiracją dla młodych ludzi do czytania. Joanna Papuzińska pisze, że „nawyk czytania książek jest posagiem intelektualnym, który dziecko wynosi z domu”. Otwiera on małego człowieka na świat, przybliża mu go, pokazuje wartości, kształtuje jego charakter i uczy jak można pięknie i dobrze żyć. Pokazuje, jak rozwiązywać problemy. Kontakt ze słowem pisanym pobudza wyobraźnię, uczy zachowania w różnych sytuacjach i w relacjach z innymi. Autorka książki „Czytania domowe” przekonuje, że nawet czytanie niemowlętom wspomaga rozwój części mózgu odpowiedzialnych za rozumienie i artykułowanie mowy. Poznawanie bohaterów baśni, bajek i powieści ułatwia wejście w świat ich emocji. Przygody bohaterów uczą czytelnika zachowań społecznie akceptowanych, a wiele bajek pokaże nam, jak rozróżnić dobro od zła. Czytanie poszerza zasób słownictwa dziecka i wspomaga je w budowaniu wypowiedzi . Pomaga dziecku zastąpić wyrazy podobnymi w znaczeniu, ale np. prostszymi w pisowni, co w dobie dysortografii jest bardzo ważne. Podążanie śladem bohaterów, śledzenie ich losów, wpływa na rozwój wrażliwości emocjonalnej. Rzadko dziś mówimy o uczuciach, dlatego ważny jest każdy sposób, by je dzieciom przybliżyć. Trzeba o nich rozmawiać, nazywać je i pomóc dzieciom mówić o nich, wyrażać je.
Książki pomagają dziecku kształtować pozytywny obraz siebie. Dają możliwość wzbogacenia wiedzy. Czytanie staje się oknem na świat, umożliwia znalezienie się w miejscach, gdzie może nie dane nam będzie nigdy dotrzeć. Przenosi czytelnika w czasy naszych przodków, ważnych wydarzeń historycznych. Literatura fantastyczna rozbudza wyobraźnię, zabiera nas w światy, które istnieją tylko w umysłach pisarzy.
Wspólne czytanie tworzy szczególny rodzaj więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami, a dziećmi. Pozwala nam na bliskość i umożliwia wspólne przeżywanie przygód postaci z baśni czy bajek. Jestem pewna, że wielu z nas ma w pamięci te cenne chwile, w których wspólnie z mamą czy tatą czytaliśmy. Pamiętam z dzieciństwa te wieczory, kiedy przy zgaszonym świetle mój tata opowiadał mi bajki, czasem te znane, a czasem wymyślane, na które szczególnie czekałam. Rysowałam w wyobraźni obrazy, inspirowane opowieścią. Były to tak ważne i magiczne momenty, że, jako mama opowiadałam z kolei bajki moim dzieciom, by jeszcze raz poczuć ich atmosferę.
Czytający dorosły jest godny naśladowania. Odpowiednie wzorce są dla dziecka bardziej przekonywujące niż długie monologi w domu czy w szkole na temat konieczności czytania. Życzę państwu, abyście spróbowali znaleźć w codziennym pośpiechu choć 10 minut, kilka razy w tygodniu, by wspólnie z dzieckiem przeczytać fragment książki i porozmawiać o nim. Wierzymy też, że możliwość skorzystania z ciekawych książek, które znalazły swoje miejsce na półkach biblioteki szkolnej, na pewno wpłynie na rozwój zainteresowań i przyczyni się do kształtowania twórczych postaw naszych uczniów.
Ewa Kowalska
(psycholog szkolny)
Powered by aSc EduPage